Politseisse helistamiseks tuli valida 110, tuletõrje vastas numbril 102 ja kiirabiga sai ühendust numbril 103.
Alates aastast 2015 on Eestis üks hädaabinumber 112.
Harju meditsiinigrupp külastas veebruaris kahe grupina Häirekeskuse Põhja keskust. Oli väga huvitav kuulda ja näha, kuidas häirekeskuse töö on korraldatud ja milline protsess abikõne korral käivitub. Samuti on hea teada, mida häirekeskuse töö sisaldab ning millised on tänapäeva uued võimalused.
Kes vastab abikõnele ja kes saadab abi?
Häirekeskus on jagatud neljaks regionaalseks keskuseks. Kõnedele vastamine on jagatud kõikide keskuste vahel selliselt, et kõnele vastab kõige kauem vaba olnud päästekorraldaja. Seetõttu on helistades oluline anda täpne aadress, mainides lisaks tänava või küla nimele ka linna või valda. Näiteks on Aia tänav pea igas suuremas linnas ning päästekorraldaja ei tea koheselt, millisest asukohast on jutt. Operatiivteenistus saadetakse appi regioonipõhise tööjaotuse alusel. |
Häirekeskuse töösaalis on töökohad varustatud mitmete arvutitega, ruumis valitseb vaikus ja rahu - seniks, kuni saabub järgmise abivajaja kõne. Keskendunult ja abile orienteeritult lahendatakse erinevaid juhtumeid. Töösaalis töötavad:
|
Positsioneerimine Häirekeskus positsioneerib kõiki kõne tegijaid ja enamasti nähakse helistaja asukohta kaardil. Positsioneerimine toimub kahel viisil:
Kui positsioneerimine ei anna piisavalt täpset tulemust ning kaardirakenduse võimalusi kasutades ei õnnestu abivajaja asukohta täpsustada, saab häirekeskusele edastada ka asukoha koordinaadid.
eCall eCall on automaatne teavitussüsteem, mis aktiveerub liiklusõnnetuse korral või manuaalselt nupuvajutusega. Süsteem toimib kõikjal Euroopas. Kui süsteem Eestis käivitub, tehakse autost hädaabikõne häirekeskusesse. Päästekorraldaja näeb kõne ajal miinimumteavet auto kohta ning auto asukohta kaardil. Isegi, kui inimesed on liiklusõnnetuse tagajärjel kõnevõimetud, võimaldab saadud info abi teele saata. Häirekeskus saab automaatseid hädaabiteateid vastu võtta alates 2017. aastast. Autotootjatel on kohustus paigaldada nõuetele vastav eCall seade uutele sõiduautodele ja kaubikutele, mis on Euroopa Liidus müügil alates 31. märtsist 2018. | ||
SMS-112 SMS-112 lühisõnumi teenus on suunatud kuulmis- ja kõnepuudega inimestele ning abivajajatele, kellel ei ole võimalik hädaabinumbrile 112 helistades abi kutsuda. Hädaabisõnumeid päästjate, kiirabi või politsei appi kutsumiseks on võimalik saata nii eesti, vene kui ka inglise keeles. Kiireks abi kutsumiseks on võimalik vajalikud andmed ja sõnumid eelnevalt seadistada. Selleks tuleb ennast veebilehel sms.112.ee teenuse kasutajana registreerida.
Riigiinfo telefon 1247 Riigiinfo telefon 1247 loodi 2020. aastal seoses koroonakriisiga. Sellele helistades saab infot ja nõu olukordades, kus kellegi elu, tervis või vara ei ole ohustatud. Riigiinfo telefon vahendab:
Riigiinfo telefonile helistades saab näiteks infot:
Riigiinfo telefoni kaudu saab vahendada ka märkamisi, näiteks:
Kriisiinfo telefon
Kriiside korral jagatakse telefonil 1247 usaldusväärset ja ametlikult kinnitatud riigiinfot ning käitumisjuhiseid. Enamus kohalikest omavalitsustest on sõlminud lepingu, et kriisiolukorras saaksid elanikud kohaliku info saamiseks pöörduda samuti riigiinfo telefonile. Kriisiinfo telefon käivitub, kui kriisi lahendamist juhtiv kohalik omavalitsus või riigiasutus selleks häirekeskusele ettepaneku teeb, teavitades sellest ka elanikke. Seni on KRIT teenus käivitatud näiteks COVID-19 pandeemia ajal, Ukraina põgenike kriisi ajal, Kuressaare joogivee kriisi korral või Suur-Sõjamäe jäätmejaama põlengust tekkinud mürgise suitsu tõttu. | ||
Kuidas toimida häirekeskusesse helistamisel? Häirekeskus juhendab:
Väljastpoolt Eestit, vali 112 helistamiseks +372 600 0112 ja numbrile 1247 helistamiseks +372 600 1247. |
Kuidas kutsuda abi kui levi ei ole? Päästeamet juhendab:
112 kõned Häirekeskusesse tehakse ligi miljon kõnet aastas. 2024. aastal tehti häirekeskusesse ööpäevas keskmiselt 2704 kõnet. Keskmine ooteaeg oli vaid 6 sekundit. Enamus häirekeskusele tehtud kõnedest on seotud kiirabi väljakutsetega, kuid kahjuks on meie hulgas veel endiselt ka pahatahtlikke kõnede tegijaid. Korrektseimad 112 kõnede tegijad on lapsed. Nad teavad, mida ja kuidas on vaja helistades öelda ning täidavad häirekeskusest saadud juhiseid korrektselt. |
Lõpetuseks killuke ajalugu
Artikli kirjutamisel on kasutatud Häirekeskuse kodulehel olevat teavet. Vaata lisaks https://www.112.ee/ |
Naiskodukaitse tegevus
Väljaõpe, Tegevusvaldkonnad, Mentorlus, Tegevusplaan, Eelmised sündmused, Sündmuste arhiiv, Ole valmis! äpp
Tutvustus
Väärtused, Struktuur, Põhikiri, Sümboolika, Võsu õppe- ja puhkekeskus
Ajalugu
Enne II maailmasõda, Taasloomine, Virtuaalne muuseum, Naiskodukaitse juhid ajaloos, Aastaraamatud
Ringkonnad
Alutaguse, Harju, Jõgeva, Järva, Lääne, Põlva, Pärnumaa, Rapla, Saaremaa, Sakala, Tallinn, Tartu, Valga, Viru, Võrumaa
Astu liikmeks
Võta ühendust oma elukohajärgse ringkonna esinaise või instruktoriga, kontaktid leiad ringkondade alt. Loe liikmeks astumisest veel edasi.
Meie, naised
Sissejuhatus, Keskjuhatus, Persoonilood, Kõne Isamaale